Gjemnes folkebibliotek har fått innvilget støtte fra Nasjonalbiblioteket

Gjemnes folkebibliotek har sammen med biblioteket i Kristiansund fått 145 000 kroner i støtte fra Nasjonalbiblioteket. Midlene skal gå til prosjektet "Opplevelser ute, inne og borte med biblioteket".

I dette prosjektet ønsker vi å knytte innbyggere og bibliotek tettere sammen gjennom å møte folk på steder som vanligvis ikke forbindes med biblioteket. For både Kristiansund og Gjemnes finnes det kun et hovedbibliotek. Spesielt for Gjemnes kommune, som er en landkommune med få innbyggere og store avstander, er veien til biblioteket lang for mange. Midlene skal gå til formidling av litteratur på andre arenaer enn biblioteket.

I prosjektet satses det bredt med forskjellige aktiviteter for å nå ut til innbyggerne med gode litteraturopplevelser, som blant annet lesestunder utendørs, samlesing for ulike grupper innenfor feks skole og psykisk helse og små turbibliotek på utvalgte turmål.

Tirsdag 21.mai hadde vi første utendørs lesestund i metoden shared reading (samlesing) ved gapahuken på Elvastien i Batnfjorden. Deltakerne ga gode tilbakemeldinger og synes det var en fin opplevelse å flytte lesestunda ut.

I ei slik åpen lesegruppe har leselederen på forhånd valgt ut ei novelle og et dikt som leses høyt for gruppa. Underveis og etterpå reflekterer vi sammen rundt det vi har lest. Fokuset i samtalen er ikke på litterær analyse, men på opplevelsen av teksten. Vi undrer oss og utforsker litteraturen sammen, og alle perspektiver på teksten er velkommen. Det er også helt greit å bare lytte, om man vil det. Hvilke tekster som leses er en overraskelse hver gang, og det trengs ingen forberedelser eller forkunnskaper for å delta.

Etter hvert framover kommer det til å bli flere slike utendørs lesestunder på ulike steder i kommunen. Om du er interessert i å delta på ei lesestund kan du kontakte Gjemnes folkebibliotek eller Siri Ohren på kulturavdelinga i kommunen (tlf. 47623288).